Eco-comedores da Biosfera
CEDIDA
Restauració col·lectiva pública

Eco-comedores da Biosfera

Eco-comedores da Biosfera és una eina per a contribuir al canvi social, animant al consum de productes ecològics, de temporada i de proximitat als centres escolars. El projecte persegueix analitzar la situació actual dels menjadors escolars i establir accions de millora, tant per al sector productiu com per al de la distribució, i també per a les escoles.

Grup de Desenvolupament Rural Mariñas-Betanzos (GDR)
Jorge Blanco Ballón (gerente GDR Mariñas-Betanzos)
Reserva de la Biofera 'As Mariñas Coruñesas e Terras do Mandeo'. Constituït per 17 ajuntaments: Abegondo, Aranga, Arteixo, Bergondo, Betanzos, Cambre, Carral, Coirós, Culleredo, Curtis, Irixoa, Miño, Oleiros, Oza-Cesuras, Paderne, Sada, Sobrado.
Justificació i origen

L'any 2014, l'Associació Mariñas-Betanzos va dissenyar un Pla Alimentari amb el suport de la Fundació Biodiversitat, per a promoure la creació d'“ocupacions verdes” amb nous productors ecològics, que poguessin comercialitzar en circuits curts. Per a aquest impuls, es va considerar que els menjadors escolars jugaven un paper clau, ja que al mateix temps que desenvolupaven el consum ecològic local també incidien en la divulgació i l'educació de la societat. El projecte va començar amb una experiència pilot de 2 escoles, que va créixer fins a arribar a un màxim de 12 escoles, arribant a més de 2.000 alumes.

A principis de 2020, fruit de la reflexió de diversos agents (GAL, Escola Infantil Municipal A Caragol de mar, l'Associació Menjadors Ecològics i l'Associació de productors AL·LEGA) sobre la situació del projecte i les seves necessitats, demandes i reptes, sorgeix la idea d'impulsar el projecte amb l'ajuda de la Fundació Carasso. D'aquesta manera es pretén afermar i escalar el treball iniciat cap a la producció i comercialització d'aliments locals.

Participen com a socis del projecte el Grup d'Acció Local Mariñas-Betanzos (òrgan gestor de la Reserva de Biosfera Mariñas De la Corunya e Terras do Mandeo) i l'Escola Infantil Municipal A Caragol de mar (la Corunya), amb la implicació dels centres escolars del territori i dels productors amb certificació ecològica de l'entorn.

En 2021, fruit d'aquest impuls, comencen a treballar amb possibles sinergies amb l'experiència de proveïment de producte ecològic local dels menjadors d'Inditex.

Objectius

El principal objectiu del projecte és el d'avaluar la situació actual de comercialització de productes ecològics de proximitat cap als centres escolars i establir accions de millora per a la producció, la logística i la distribució d'aquests aliments.

Idees inspiradores i qüestions clau
  1. Necessitat de tenir una planificació conjunta que cobreixi les necessitats dels menjadors i faciliti l'organització dels productors.
  2. És necessari establir acords de compra entre menjadors i productors que donin seguretat a totes dues parts.
  3. L'acompanyament dels centres escolars ha de personalitzar-se en funció de la seva situació i necessitats, introduint-se els canvis de manera gradual i constant.
  4. És necessari acompanyar als productors (perquè se sentin segurs i es minimitzin els riscos) en l'obertura d'aquest nou model de negoci i canal comercial.
  5. És important treballar la unificació de preus, la qualitat conjunta dels productors, així com un reglament intern de normes i protocols a assumir per part dels productors.
  6. La gestió de les comandes a través de la plataforma-web ajudarà a conèixer millor les necessitats dels menjadors i a planificar l'oferta de productes.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics
  • Fundació Biodiversitat (14.874,54 €)
  • Altres Fons (17.461,42 €)
Pressupost anual i origen dels recursos econòmics