Ramat al PRM. BROADCASTER CONTENT AGENCY | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Ramat d'Artelac al Parc Rural del Montserrat. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Històries BCN Smart Rural: Els guardians de la terra

El nou curtmetratge del programa BCN Smart Rural destaca la importància de crear més parcs agraris per garantir un futur sostenible.

La Diputació de Barcelona continua enriquint la sèrie ‘Històries BCN Smart Rural’ i ho fa amb la publicació d’un nou curtmetratge que porta el títol 'Els guardians de la terra'. A través d’aquesta obra audiovisual, la corporació vol sensibilitzar la població sobre la importància de preservar i dinamitzar l'activitat agrícola i ramadera a la província de Barcelona, on s'ha perdut el 42% de les terres de conreu des de la dècada dels 50. El vídeo posa un èmfasi especial en la creació i la gestió de parcs agraris com a eina essencial per fer front a aquest desafiament.

A més de ser espais clau per a enfortir el sector primari, els parcs agraris juguen un paper fonamental en l'increment de la biodiversitat dels ecosistemes. Aquestes àrees actuen com a embornals de carboni, ajudant a mitigar els efectes del canvi climàtic, i contribueixen a regular els cicles de l'aigua i de l'aire. Gràcies als serveis ecosistèmics que ofereixen, els parcs agraris no només salvaguarden el teixit agrícola i ramader local sinó que també promouen la sostenibilitat ambiental i la resiliència de la producció agroalimentària.

El curtmetratge planteja la necessitat d’abordar la protecció del sol agrari amb urgència i dona veu a tres persones ben conegudes per la seva defensa de l’agricultura i la ramaderia sostenibles al territori: Miquel Riera, pagès de l’Horta Pla de Munt, una empresa familiar d’agricultura ecològica situada a Palafolls, al cor de l’Espai Agrari de la Baixa Tordera; Valentina Muñoz, pastora de cabres lleteres a Artelac, una formatgeria ecològica del Parc Rural del Montserrat; i Josep Montasell, el principal impulsor del Parc Agrari del Baix Llobregat, el primer espai agrari gestionat de Catalunya i l’Estat espanyol, i el segon a nivell mundial. Totes tres comparteixen la seva visió sobre els beneficis de gaudir de més parcs agraris al territori, i amb les seves històries inspiradores permeten entendre aspectes clau de la lluita per aturar el progressiu abandonament del sector primari a la província de Barcelona.

El curtmetratge ha estat possible gràcies a la col·laboració de Broadcaster Content Agency i el cofinançament de la Diputació de Barcelona i els fons FEDER de la Unió Europea.

— Redacció BCN Smart Rural —

Planters a l'EABT. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA