Coclicaux
CEDIDA
Distribució

Coclicaux

Coclicaux té com a objectiu facilitar la logística de subministrament local als locals de restauració i així permetre optimitzar i desenvolupar l'activitat dels professionals del sector agrari a la vegada que es controla la petjada mediambiental.

Empresari individual
Nicolas Bonnet
Regió de Bretanya (França)
Justificació i origen

Al llarg de la seva carrera professional, Nicolas Bonnet ha treballat de manera regular per reunir els professionals de l'alimentació (cuiners i productors) i facilitar el proveïment local de qualitat, i també ha ajudat els productors a desenvolupar els seus punts de venda per a la distribució indirecta (botigues, restaurants, menjadors, etc.). Després d'aquests vint-i-cinc anys, ha estat capaç de mesurar i analitzar les necessitats d'aquests professionals i ha aportat una solució per superar els principals esculls del sector, que són els següents:

• Transport de petites quantitats de productes alimentaris a restaurants i petites botigues de queviures amb marges generalment baixos i costos logístics elevats. Els productors prefereixen no lliurar als petits menjadors o restaurants per no perdre diners i temps en el transport.
  • Desconeixement mutu entre els agents del mercat en determinades zones geogràfiques. Els productors no coneixen els cuiners que cerquen productes locals de qualitat i els cuiners tenen dificultats per trobar productors locals que els puguin abastir.
Objectius
  • Identificar els professionals de l'alimentació capaços d'oferir els seus serveis al sector de la restauració.
  • Facilitar la relació entre els professionals de l'alimentació i els de la restauració per desenvolupar oportunitats de negoci.
  • Connectar els professionals de l'alimentació per garantir la coprestació i els costos.
  • Proporcionar una plataforma web fàcil de fer servir.
  • Augmentar la quota de l'oferta local en la restauració.
  • Complir millor els requisits de la llei EGalim per a la restauració col·lectiva.
  • Limitar els costos logístics dels professionals de l'alimentació i orientar la seva activitat cap al lliurament indirecte.
  • Limitar la petjada de carboni dels lliuraments de mercaderies.
  • Mesurar el nombre de viatges estalviats en zones geogràfiques definides.
Idees inspiradores i qüestions clau
  • Hi ha una dificultat real per proveir-se de manera local o per comercialitzar amb facilitat els productes a la indústria de la restauració, per la qual cosa caldria eliminar l'obstacle logístic.
  • El lliurament conjunt entre productors no està prohibit si el productor que l'ofereix no es paga a si mateix. Per tant, el que està prohibit és convertir-ho en una activitat comercial, però, d'altra banda, res no impedeix compartir els costos de transport posant en comú les rutes (no s'obtenen beneficis en el lliurament conjunt i l'ajuda mútua entre productors).
  • En el context de la llei *EGalim, molts professionals de la restauració cerquen solucions de subministrament local. *Coclicaux fa costat tant a aquests professionals com a les autoritats locals que participen en els projectes territorials d'alimentació i en els plans territorials de climatització i energia per reduir el nombre de vehicles a les carreteres i acostar els productors als llocs de consum.
  • La reducció del nombre de vehicles a la carretera comporta una reducció de les emissions de CO₂.
Pressupost de posada en marxa i origen dels recursos econòmics
  • Inversió: 100.000 euros.
  • Despeses de funcionament: 30.000 euros.
  • Origen dels fons: finançament propi i participatiu a Miimosa, Prix de l'Innovation Rurale 2021, Aide Région Bretagne (20.000 euros).
Pressupost anual i origen dels recursos econòmics

L'accés a la plataforma és gratuït:

• Per als productors interessats en el colliurament/coemmagatzematge, els quals poden fer una cerca a Coclicaux per veure si un altre professional es pot encarregar del lliurament o l'emmagatzematge per ells.
  • Per als professionals de la restauració.

Ingressos:

• Coclicaux s'emporta una comissió per les transaccions (mínim de 3 euros, màxim del 3 % sobre 500 euros).
  • Es col·labora amb els municipis per als serveis de contrapartida (per exemple, el municipi de *Saint-Brieuc va oferir quinze euros als dos-cents primers lliuraments conjunts; l'aglomeració de Dinan va acompanyar el lliurament conjunt amb 7.200 euros per a un any complet, del març del 2022 al març del 2023).

Costos (30.000 euros/any, 60.000 euros/any a partir del 2022):

• Assegurança per als béns del productor usuari del colliurament.
  • Comissió de l'operador *STRIPE per a les operacions bancàries.
  • Comissió bancària per a les transferències als productors d'emmagatzematge i transport.
  • Manteniment i operació del lloc web.
  • Salaris.
Període d'execució