Ecocentral
CEDIDA
Distribució

Ecocentral

Projecte de distribució d'aliments ecològics i de proximitat per a empreses gestores de menjadors escolars i menjadors escolars autogestionats.

2011
Iniciativa privada d'Alejandro Guzmán
Alejandro Guzmán
L’Hospitalet de Llobregat
Justificación y origen

Després del congrés de Terra Mare del SlowFood l'any 2006, Alejandro Guzmán analitza l'actual model de producció d'aliments, deslligat del territori i menystingut en les diferents escoles de cuina per les quals passa. D'aquesta manera comença a desenvolupar el projecte Eco d’Aquí, que es dedica a connectar petits col·lectius productors d’agricultura ecològica amb grups de consumidors finals, fomentant, així, el circuit curt de comercialització i el millorant el seu impacte econòmic i mediambiental. Inicialment, el projecte feia diverses activitats (repartiment de cistelles a domicili, distribució a botigues, participació en cooperatives de consum ...), però en adonar-se del potencial del sector de la restauració escolar van decidir redirigir la seva activitat i centrar-se en l'àmbit escolar.

Objetivos
  • Donar suport i fomentar l’agricultura de proximitat per a disminuir  la petjada ecològica derivada del consum de certs aliments de terres llunyanes.
  • Nodrir i alimentar la infància de la manera més saludable possible mitjançant la distribució d'aliments ecològics i de proximitat.
  • Conscienciar a AFA’s i els seus equips directius prenguin de la importància de donar suport a la introducció de l’alimentació ecològica dins del projecte educatiu de les seves escoles i que els nens i nenes creen hàbits alimentaris saludables des de les primeres etapes de la seva vida.
  • Treballar amb empreses gestores de menjadors escolars i menjadors escolars autogestionats.
  • Donar suport a iniciatives locals i ajudar a petits productors i cooperatives perquè puguin sostenir els seus projectes.
  • Distribuir de manera transparent i pagar un preu just a les persones que es dediquen a l’agricultura.
  • Promoure l’Economia circular, aprofitant les deixalles i residus pot convertir-se en matèria primera per a altres productes.
  • Suport a col·lectius en risc d’exclusió social.  Una part dels llocs de treball que es generen en Ecocentral van destinats a aquest sector de la població. 
  • Treballar en Xarxa, per exemple amb la XAMEC (Xarxa Agroecològica de Menjadors Ecològics de Catalunya) per poder impulsar el menjar ecològic en els menjadors escolars a tota Catalunya.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • En un principi, el model de distribució seguia el mètode convencional de la revenda d’aliments, però els criteris d’aquest mercat eren incompatibles amb la filosofia del projecte i, per això, es va decidir cobrar només pel servei de distribució. Va ser una aposta dura, ja que la facturació es va reduir dràsticament en deixar de revendre i cobrar només pel servei de distribució. 
  • La particularitat del servei és que són els productors els que facturen a les empreses a preu de cost, mentre que Ecocentral només cobra pel servei de distribució dels aliments.  El model funciona amb èxit, ja que totes les despeses d’estructura queden cobertes, i l’única preocupació és que els clients quedin contents amb la qualitat del servei, que és precisament la diferència amb la distribució convencional.
  • Els avantatges que ofereix una central de compres són múltiples, entre d’altres: la possibilitat d’obtenir descomptes gràcies al gran volum de compra, una reducció del preu del transport, ja que totes comandes es concentren en un únic procés de compra i, finalment, la possibilitat de disposar d’un precontracte comercial.
  • La programació de cultius amb els agricultors assegura l’abastament.
  • Des del punt de vista de la infraestructura i la logística, disposar d’un magatzem és fonamental, pel fet que permet agrupar les comandes de diferents proveïdors i guardar els productes de llarga caducitat, l’entrega dels quals es programa segons les necessitats setmanals dels menjadors escolars.
  • Els plecs de condicions dels menjadors escolars han de ser més flexibles i apujar una mica el preu màxim, alguns cèntims per estudiant, per a poder afrontar la inflació i  que aquest increment l'assumeixin els pressupostos públics.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

S'estima que més del 95% de la inversió s'ha realitzat a partir d'aportacions familiars, capitalització de la prestació per desocupació i treball personal per a la posada en marxa del projecte. 

Al principi del projecte, es van rebre 7.000 € del Departament d'Agricultura de la Generalitat de Catalunya.

Presupuesto anual y origen de los recursos económicos

Facturació anual de 2 milions d'euros, fonamentalment a escoles.

Periodo de ejecución
2011-actualitat