Terra Pagesa
Terra Pagesa facilita i fomenta la comercialització i el consum de productes de proximitat i de temporada provinents de la petita i mitjana pagesia de Catalunya a comerços de barri o mercats municipals de Barcelona i l’àrea metropolitana.
Els circuits curts de comercialització poden ser una eina per contribuir a la viabilitat de les finques agrícoles, donar suport al comerç de proximitat, apostar per la qualitat alimentària, garantir l’origen dels productes i contribuir a la sostenibilitat ambiental i territorial.
Per tal de poder implementar aquests canals de comercialització, des del sindicat Unió de Pagesos de Catalunya es va detectar que calia donar suport a la pagesia interessada, especialment en alguns aspectes com la logística i el repartiment d’última milla, així com dotar-se de les infraestructures necessàries per posar en marxa projectes en l’àmbit de circuits curts de comercialització.
En aquest sentit, Terra Pagesa neix per facilitar l’estructura comercial i logística perquè els productors puguin establir relacions comercials directament amb els comerços interessats de Barcelona i rodalies, i que les persones consumidores tinguin accés a producte de proximitat, local, de temporada, fresc i amb el mínim emmagatzematge possible.
• Incentivar que els productors catalans puguin establir relacions comercials directes i sense intermediaris amb els comerços de Barcelona i de l’àrea metropolitana, i que els consumidors també tinguin accés a productes de proximitat, locals i de temporada.
• Fomentar l’alimentació saludable i sostenible com a part d’un canvi de model alimentari per a la ciutat i la regió de Barcelona. El projecte busca contribuir a l’increment de la comercialització de productes de més qualitat i de temporada, del camp, amb un mínim emmagatzematge i tractaments post-collita mitjançant l’aliança amb comerços de barri, parades als mercats i col·lectivitats.
• Apostar per la sostenibilitat atès que el projecte, basat en el consum de proximitat, presenta beneficis que reverteixen socialment sobre la sostenibilitat territorial.
• El projecte busca facilitar la venda mitjançant canals curts de comercialització a la pagesia de Catalunya amb eines virtuals innovadores i dinamització comercial per tal de donar suport a la viabilitat de les explotacions, i al mateix temps, al petit comerç de proximitat.
• Els productes van identificats amb un petit cartell i codi QR amb informació sobre el producte i el productor per donar a conèixer a la ciutadania en general qui produeix el seu menjar i l’origen d’aquest, garantint la traçabilitat dels productes des de l’explotació fins el consumidor final.
El projecte s’ha realitzat amb recursos propis d’Unió de Pagesos i ha rebut el suport econòmic de l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya i l’Àrea Metropolitana de Barcelona.