Conxita Enrich, ofertant de terres. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Conxita Enrich, propietària de terres. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA

Conxita Enrich: «Vull deixar el terreny a una persona que estimi la terra i la sàpiga treballar»

Conxita Enrich cerca una persona que pugui fer-se càrrec de les 12 hectàrees que té en propietat gràcies a una herència familiar. I està convençuda que ho aconseguirà a través del Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat.

Conxita Enrich (1953) és propietària de 12 hectàrees a Castellbell i el Vilar, un petit municipi de la comarca del Bages. Ella és la setena generació que hereta la casa on viu i una finca que voldria deixar a «qualsevol persona que estimi la terra i la sàpiga treballar». Busca algú que pugui fer-se càrrec de la seva parcel·la i disposi del temps i la passió necessàries per tenir cura dels conreus. Amb aquest objectiu, la Conxita s’ha posat en contacte amb el Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat, un projecte que té la finalitat de reactivar camps abandonats i per això assessora tant a propietaris de terres com a pagesos que busquen nous espais per cultivar fruites i verdures.

«Ara farà ben bé cinc o sis anys que no hi ha ningú treballant cada dia les terres», diu Conxita. Abans s’encarregava el seu pare, qui tractava els cultius amb molt de respecte i mai emprava cap mena d’insecticida químic. A la Conxita li agradaria trobar algú que tingués aquesta visió ecològica. «Sé que el Banc de Terres m’ajudarà a trobar algú que mantingui la finca en bon estat», comenta Enrich, una iniciativa que va descobrir gràcies a l’Ajuntament de Marganell i que ja ha recomanat a altres propietàries agrícoles.

Conxita afegeix que li agradaria «poder anar a recollir una petita part de la fruita dels arbres que hi ha ara». Abans hi tenia pereres i pomeres, però ara ja només queden un parell de nogueres i un caquier als qui té molta estima. Es mostra molt agraïda de poder comptar amb el servei del Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat, i està segura que trobaran una persona «que vingui i ho mantingui tot ben net i cuidat».

Quan era petita, la Conxita sempre ajudava el pare i la mare a l’hort, on va aprendre l’art de conrear la terra. De fet, en té un al costat de casa seva i el cuida i treballa diàriament per a consum propi i dels hostes que la visiten a Cal Jepet de la Calzina. En aquest espai de tranquil·litat i bellesa ens acomiadem de la Conxita, que amb el seu somriure permanent es disposa a collir els ous blaus de les seves gallines i a seguir sembrant alegria.

Sobre el Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat

El Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat és un dels bancs de terres que formen part de BCN Smart Rural, l’estratègia de la Diputació de Barcelona per transformar el sector agroalimentari de la demarcació. El seu objectiu és posar en contacte els propietaris de finques abandonades o en desús i persones que busquen terres per conrear, i donar el suport tècnic i jurídic que millor s’adapti a les necessitats d’ambdues parts. Per aconseguir-ho, col·labora amb els ajuntaments i entitats locals que volen preservar el paisatge rural i potenciar l’activitat agrària del territori.

Els serveis oferts pel banc de terres són gratuïts i inclouen la facilitació del contacte entre les dues parts, l’acompanyament tècnic, l’assessorament jurídic, la formalització de contracte, la formació continua i altres actuacions que beneficien directament a les persones propietàries i arrendatàries de finques agrícoles. Però aquesta eina també te un impacte molt positiu a escala social i mediambiental, ja que contribueix a reduir el risc d’incendis forestals, preservar el paisatge, revitalitzar el món rural i facilitar el consum de productes de proximitat per combatre el canvi climàtic.

Per a més informació sobre el Banc de Terres del Parc Rural del Montserrat, podeu escriure a Pere Navarro Marta Martínez, enginyers de territori de l’estratègia BCN Smart Rural.

— Redacció BCN Smart Rural —

Recuperar finques agrícoles abandonades fomenta el relleu generacional al camp català
Enllaços relacionats

Històries BCN Smart Rural: Quan la terra és llavor
Curtmetratge produït per BCN Smart Rural | Diputació de Barcelona

Uneix-te a la revolució més deliciosa!

Vols estar al dia de les últimes novetats del programa Barcelona Agrària?  Subscriu-te al nostre butlletí digital!

Omple el breu formulari que trobaràs a continuació i rebràs al teu correu electrònic una selecció de notícies, entrevistes, informes i publicacions que segur que t’interessen.

Vull subscriure'm!