CAM Agrocomposta
CEDIDA
Residus del sistema alimentari

Madrid Agrocomposta

Projecte educatiu basat en una xarxa de recollida dels residus orgànics generats en escoles, mercats, empreses i altres nodes col·laboradors per transformar aquesta matèria orgànica en un compost ecològic de qualitat, amb el menor percentatge possible d'impropis. Es consideren impropis els elements que cal retirar abans del compostatge, com ara les etiquetes en peladures de fruita, plàstics, alumini, paper, etc. Per això és essencial sensibilitzar aquests nodes perquè no llencin a la fracció orgànica elements inadequats, una acció que requereix xerrades informatives, visites als horts agrocompostadors o l'ús del compost generat a partir del residu recuperat. La finalitat del projecte és mostrar que és possible separar els bioresidus per assolir un percentatge d'impropis inferior a l'1 % sobre el total.

2018
Alejandro Benito
Comunitat de Madrid
Justificación y origen

Madrid Agrocomposta és un grup operatiu de treball que sorgeix l'any 2019 amb la idea d'impulsar un nou sistema de gestió dels residus sòlids urbans (RSU).

Seguint els principis de l'economia circular, la metodologia proposada per Madrid Agrocomposta consisteix a descentralitzar la gestió dels RSU per millorar la qualitat del producte final, abaratir costos i reduir les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle.

El projecte es va iniciar amb la constitució del grup operatiu de treball coordinat per l'Instituto Madrileño de Investigación y Desarrollo Rural, Agrario y Alimentario (IMIDRA) i integrat per l'Asociación Unida de Productores Agroecológicos (AUPA), l'Asociación Intermunicipal Red Terrae, la Mancomunidad de Servicios Valle Norte del Lozoya i els municipis d'Alcalá de Henares, Móstoles i El Boalo-Cerceda-Mataelpino, a més de l'associació Economías Biorregionales.

El grup operatiu ofereix assessorament a altres municipis per crear una xarxa de comunitats agrocompostadores de Madrid i contribuir a dissenyar sistemes de recollida i tractament descentralitzats, especialment comptant amb els agricultors de proximitat i promovent una gestió més intel·ligent i eficient dels cicles de la matèria orgànica.

Objetivos

L'objectiu del projecte és engegar una sèrie d'experiències pilot als municipis socis del grup operatiu Madrid Agrocomposta amb diversos agricultors titulars (cobrant pel servei) i en diversos escenaris de tractament i modalitats de compostatge en finques agrícoles, ramaderes o municipals. El projecte planteja un monitoratge i
seguiment adequats per a la seva transferència a les polítiques de residus i amb impactes des del punt de vista dels àmbits següents:

• Sociolaboral i de dinamització dels territoris:
    • Contribuir a la generació d'una renda complementària per als agricultors assumint ells mateixos el tractament de residus (increment de la renda agrària).
    • Contribuir al manteniment del paisatge agrari i a l'assentament de la població.
    • Millorar les possibilitats de relleu generacional.
  • Tancament de la matèria orgànica i grau d'economia circular:
    • Millorar la fertilitat orgànica de les finques i pal·liar l'erosió de la terra.
    • Maximitzar l'eficiència econòmica, social i ambiental en la gestió de bioresidus municipals.
  • Impacte ambiental sota els criteris de mitigació del canvi climàtic:
    • Adaptació al canvi climàtic: resiliència edàfica i potencial de segrest de carboni.
    • Reducció d'emissions i balanços de carboni.
  • Eficiència del procés de tractament i control de paràmetres per:
    • Obtenir una bona qualitat final del compost respecte del seu potencial agronòmic (nivell de agronutrients i concentració de metalls pesants per unitat de massa).
    • Optimització dels balanços de massa dels processos de tractament (quantitats de bioresidus i estructuració de processaments i compost final obtingut).
    • Control de les variables de procés (temperatura i Ph).
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • Enfocament de descentralització davant de la tendència centralitzadora i industrial, un tractament més artesà de la matèria orgànica per part dels petits agricultors i pagament per la gestió dels residus municipals rurals (renda complementària). Segrest de carboni en terra.
  • Creació d'una comunitat agrocompostadora. Es destaca la sinergia establerta entre municipis, mancomunitats de residus i finques agrícoles a la Comunitat de Madrid.
  • Disseny d'un procés eficient de tractament de residus per tenir una bona qualitat del compost i aconseguir un alt segrest de carboni fixat a terra.
  • Recollida hiperselectiva de la matèria orgànica per aconseguir un cercle virtuós de la matèria orgànica.
  • Una bona comunicació i difusió del procés i dels seus resultats als diversos actors implicats potencialment en el projecte i una bona transferència dels coneixements adquirits durant el procés.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

Pressupost total: 156.055 euros.
Ajudes a les corporacions locals per al foment de les inversions en infraestructures agràries d'ús comú cofinançades per l'Administració general de l'Estat i pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER, a través del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat de Madrid 2014-2020).

Periodo de ejecución
2018-2021 (36 mesos)
Actuaciones relacionadas
Datos relacionados

Producció agrària ecològica

Com d’esteses estan les pràctiques agràries ecològiques a la província de Barcelona? Quina superfície de terra s'hi dedica? I quins són els conreus que més es produeixen amb mètodes ecològics en el nostre territori?