Paisatge agrari, Moià. PATXI URIZ | DIPUTACIÓ DE BARCELONA
Accés a la terra

Banc de Terres d'El Bierzo

El Banc de Terres d'El Bierzo és una de les primeres iniciatives de l'Estat espanyol per a la recuperació de terres abandonades i l'establiment d'una mediació entre els propietaris i les persones interessades a arrendar les terres abandonades.

Consell Comarcal d'El Bierzo
Beatriz Anievas
Ponferrada (León)
Justificación y origen

El Bierzo és una zona particular per a la producció agrícola a causa del seu microclima especial i l'abundància d'aigua. És la comarca europea amb més superfície de vinya centenària i on hi ha set segells de qualitat, el rècord europeu per a una zona.

La indústria agroalimentària és un sector estratègic de l'economia berciana, en la qual l'activitat agrària destaca com el principal pilar del desenvolupament del món rural a causa de la seva incidència en l'activitat econòmica, en la creació d'ocupació i en la correlativa fixació de població en aquest entorn, cosa que permet evitar la despoblació del medi rural.

L'abandonament progressiu de l'activitat agrària ha deixat sense cultius una gran quantitat de terres fèrtils de la zona (més de la meitat de la superfície agrària útil —SAU— està abandonada). El 70 % de les terres inactives són susceptibles d'aprofitament agrícola, forestal o ramader. Aquest percentatge continua augmentant de manera gradual.

En aquest context, el banc de terres és el mitjà adequat per potenciar la figura de l'agricultor com a emprenedor.

Objetivos

L'objectiu fonamental és dinamitzar el camp bercià i el desenvolupament rural i comarcal, instrument fonamental per a la reactivació de l'economia agrícola comarcal, tenint en compte a més els beneficis proporcionats en els àmbits ambientals i turístics, mitjançant la mobilització de terrenys amb vocació agrícola, ramadera o forestal.

Amb tot això és vol:

• Crear riquesa i ocupació.
  • Reactivar l'economia comarcal.
  • Recuperar terres de cultiu abandonades.
  • Posar en valor les terres amb aprofitament agrícola, forestal, ramader o apícola i augmentar-ne la viabilitat econòmica.
  • Frenar la pèrdua de superfície agrària útil.
  • Evitar la greu situació d'abandó d'alguns terrenys amb el consegüent risc d'incendis, danys a confrontants, etc.
  • Recuperar l'activitat agrària en zones afectades per l'envelliment de la població i l'èxode rural.
  • Propiciar l'assentament de nous agricultors.
  • Promoure la incorporació dels joves al sector agroalimentari i a les iniciatives d'associació i agrupació.
  • Potenciar la figura de l'agricultor i ramader com a emprenedor i fomentar l'autoocupació.
  • Afavorir la competitivitat del sector.
  • Desenvolupar la consideració de l'agricultura i ramaderia com a sector estratègic.
  • Incentivar la posada en marxa de canals de comercialització per mitjà de l'assessorament comercial que permetrà a l'emprenedor obrir relacions comercials amb l'objectiu d'obtenir el major rendiment econòmic possible de la seva producció.
  • Promoure la signatura de convenis amb empreses, entitats, associacions, plataformes de consum, mercats de proveïments, fires, etc., per distribuir aquests productes.
  • Desenvolupar accions de formació.
  • Fomentar activitats complementàries al sector agrícola, com ara activitats de transformació, de conservació de l'espai natural i protecció del medi ambient, turístiques i artesanals, etc.
  • Impulsar l'associacionisme.
  • Promoure el desenvolupament d'una agricultura mediambientalment sostenible.
Ideas inspiradoras y cuestiones clave
  • La pagesia es desplaça a qualsevol lloc per dur a terme els contractes.
  • El contracte pactat és una figura molt interessant per deixar la finca a una persona específica.
  • Es duen a terme contractes al llarg de tot l'any i no només en una determinada data.
  • La gent vol que la vinya continuï viva i per això se cedeixen nombroses finques.
  • S'avisa els agricultors professionals en cas que hi hagi noves finques disponibles a prop de les seves.
  • La clau és un assessorament integral personalitzat amb l'experiència de la gent que treballa al banc de terres.
  • Es duu a terme una anàlisi de sòls gratuïta i es formalitza un préstec de maquinària.
  • Les finques s'entreguen i es netegen abans (si són de més de 2500 m²). Cada any es duu a terme una licitació de dotze hectàrees destinades especialment a cultius hortícoles a la zona d'El Bierzo central.
  • Es fa lliurament de plançó d'hortícoles per promocionar els segells de qualitat.
  • Es tracta d'un banc de terres format per trenta-vuit municipis que té la grandària adequada (ni molt petit ni molt gran) i resulta molt proper, ja que en mitja hora s'arriba a qualsevol lloc. Es va de l'Ajuntament a la casa. Als ajuntaments es busca sala. Els bancs centralitzats són més difícils de gestionar.
  • La dimensió comarcal és un èxit.
  • Es duen a terme molt bons vídeos i campanyes de comunicació, que en alguns casos impliquen persones conegudes i referents a la zona.
  • Sempre s'estan buscant noves activitats i iniciatives.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

90.000 euros. D'aquests, un 80 % prové de la Diputació de Lleó i un 20 %, del Consell Comarcal d'El Bierzo.

Presupuesto anual y origen de los recursos económicos

112.500 euros l'any. L'Administració provincial aporta el 80 % dels diners (90.000 euros) i la comarcal, el 20 % restant (22.500 euros).

Actualment es formalitzen acords cada quatre anys entre la Diputació de Lleó i el Consell Comarcal d'El Bierzo.

Periodo de ejecución
2013-actualitat
Datos relacionados

Usos del sòl

Saps com han canviat els usos del sòl a la província de Barcelona des dels anys cinquanta? Descobreix-ho en aquesta anàlisi detallada.