Menjadors ecològics
CEDIDA
Restauració col·lectiva pública

Menjadors Ecològics

El 31 d'octubre del 2013, professionals de diverses àrees d'activitat van fundar Menjadors Ecològics, una associació sense ànim de lucre amb l'objectiu de promoure la producció agroecològica local i els menjadors ecològics i de proximitat com a model saludable, sostenible i just. La seva experiència en el sector de les col·lectivitats els va fer veure la necessitat de crear una assessoria tècnica especialitzada en les col·lectivitats per donar suport a la transició del model treballant principalment amb la producció, la cuina i les administracions públiques.

2013
Iniciativa privada d'un grup de persones
Carles Soler/ Nani Moré
Catalunya
Justificación y origen

L'any 2012, Nani Moré (cofundadora de l'associació) va presentar el documental El plat o la vida per explicar la seva experiència personal i professional treballant primer en una residència de la tercera edat i més endavant mostrant el potencial de canviar el model alimentari en una escola infantil. Aquell mateix any, Carles Soler (cofundador de l'associació) va presentar l'estudi La soberanía alimentaria en las mesas del colegio a través de la revista Soberanía Alimentaria, Biodiversidad y Culturas i de l'ONG Amigos de la Tierra.

Després de la presentació d'aquests dos treballs, tots dos —fonamentalment, la Nani— van començar a rebre consultes i sol·licituds d'assessorament, fins que l'octubre del 2013, cinc professionals provinents de diverses àrees d'activitat van decidir fundar Menjadors Ecològics, una associació sense ànim de lucre amb l'objectiu de donar suport a la transició del model treballant principalment amb la producció, la cuina i les administracions públiques. Es tracta de la primera assessoria tècnica de l'Estat espanyol especialitzada en col·lectivitats saludables i sostenibles.

Objectives
  • Promoure la producció agroecològica local i els menjadors ecològics i de proximitat com a model saludable, sostenible i just.
  • Desenvolupar les estructures i eines necessàries promovent la relació entre els agents implicats i el compromís amb la producció agroecològica local.
  • Mostrar que els agricultors convencionals i ecològics disposen d'un nou sector de comercialització de la seva producció a les escoles.
  • Proposar el menjador com un espai per recuperar la dieta mediterrània: reduir el consum diari de carn i de fregits i promoure un menú més equilibrat a partir de cereals, verdures, llegums, proteïna vegetal i carns blanques de manera esporàdica.
  • Difondre la idea que menjar i alimentar també és educar. El menjador és un espai educatiu i cal aprofitar el moment dels àpats.
  • Apel·lar a la responsabilitat de l'Administració pública, tant l'estatal com l'autonòmica, en les compres públiques i tenir present que la Unió Europea recomana disposar d'una normativa que promogui la compra pública ètica i sostenible.
Inspiring ideas and key issues
  • Una bona gestió del servei és clau per implementar el canvi.
  • El servei d'assessorament en el procés de canvi en més de 200 cuines i 35.000 menús diaris ha permès introduir entre un 50 i un 90 % d'aliments ecològics als menús sense augmentar-ne el preu.
  • Els productors treballen amb un compromís de compra i preus pactats, les cuines treballen amb aliments de qualitat, fet que posa en valor la seva tasca diària, i els usuaris reben un menú de qualitat, cosa que genera una economia circular sostenible on tothom hi surt guanyant.
  • S'està desenvolupant un programari per a la gestió diària de les cuines col·lectives saludables i sostenibles, amb l'objectiu d'afavorir l'escalabilitat, en el qual totes les cuines tindran accés a la llista de proveïdors (ecològics locals) i a les fitxes tècniques (receptes).
  • Cal compartir els rebostos de les cuines per connectar-les amb les produccions locals, atès que, sense cap mena de dubte, compartir els receptaris aportarà innovació en les propostes gastronòmiques.
Presupuesto de puesta en marcha y origen de los recursos económicos

Finançament col·lectiu mitjançant Verkami, una plataforma en xarxa per a projectes creatius. La iniciativa va ser promoguda per la revista digital etselquemenges.cat.

8.060 euros en recursos econòmics, sense comptabilitzar les hores de treball invertides.

Annual budget and origin of financial resources

Ingressos de l'any 2021: 150.000 euros aproximadament (prestació de serveis privats, un terç aproximadament; prestació de serveis públics, un terç aproximadament; subvencions privades —Fundació Daniel i Nina Carasso—, un terç aproximadament).

Despeses: fonamentalment, salaris i prestacions de serveis d'altres professionals.

L'associació necessita aproximadament uns ingressos de 74.000 euros l'any per poder funcionar adequadament.

Periodo de ejecución
2013-actualitat
Otra información relevante
Share